Juva 2023 tapahtumia

Elämän iloa ja voimaa

Vuosi oli Juvan seniorien 33. toimintavuosi.

Merkittävimpiä tapahtumia vuoden aikana olivat Kansallisen senioriliiton Liittokokous Savonlinnassa ja yhdistysten toimintaan vaikuttavat sääntömuutokset. Liittokokous päätti vuosille 2023–2026 teemaksi Elämän iloa ja voimaa.

Paikallinen toiminta

Yhdistyksen kevätkokous pidettiin 15.3.2023 Pyhän Ristin salissa ja syyskokous  25.10.23 samassa paikassa.
Syyskokous päätti ottaa uudet säännöt välittömästi käyttöön. Uusien sääntöjen mukaan sääntömääräisiä kokouksia pidetään kaksi (2) entiseen tapaan. Uusien sääntöjen mukaan hallitukseen tulee valita varajäsenet, joiden määräksi syyskokous päätti (2). Valituiksi tulivat 1.1.2024 alkaen Anja Lipsanen ja Esko Vuokko.  Hallitus kokoontui toimintavuoden aikana 5 kertaa.
Toiminnan tarkastajina 2023 olivat Raimo Lintunen ja varalla Voitto Purhonen.

Yhdistyksen jäsemäärä 31.12.2023 oli 60 henkilöä. Uusia jäseniä liityi 6 ja 3 henkilöä erosi jäsenyydestä.

Kokousemäntänä toimi Hilkka Teittinen ja varalla Ulla Löppönen ja Raija Vuokko.

Juvan kunnan vanhus- ja vammaisneuvostossa toimikaudella 2022-2025 toimivat Eija Luukkonen ja Jorma Horttana. Hyvinvointialueen vanhusneuvostossa toimi Eija Luukkonen ja hänen varajäsenenään Esko Vuokko.

Eija Luukkonen osallistui Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu XAMK:n "Ikäruoka 2.0 syödään yhdessä" Juvan projektiin. Juvan kunnan ikäihmisille järjestämään ohjelmalliseen iltapäiväkahvituokioon osallistuivat Ulla Löppönen ja Hilkka Teittinen.

Juvan senioreilla oli oma esittelypöytä 15.7. pidetyillä kesämarkkinoilla. Yhdistys harjoittaa yhteistoimintaa Juvan kunnan ja seurakunnan (kirkkopyhät) sekä Juvan rotaryklubin kanssa.

Tiedotusvälineinä on käytetty Juvan Lehden "Järjestöpalstaa", ryhmäviestejä, kotisivuja ja tarvittaessa puhelinviestejä.

Jäsentapaamiset

Perinteisesti kokoonnuimme "Kuukausitapaamisiin" ja "Tarinapiiriin". Kesällä mölkkypeli kokosi jäseniä yhteen.
Tutustuimme 20.4. Leppävirralla sijaitsevaan Riikinnevan Ekovoimalaan.

Kotiseuturetkellä 17.5. vierailimme Etelä-Juvalla Risulahdessa toimivaan T&T Food Oy:öön tutustuen lettujen ja kakkupohjien valmistukseen. Senioreiden ja rotareiden yhteisellä teatterimatkalla 1.12. Savonlinnaan kävimme katsomassa "Onnenmaa" - näytelmän.

Toimintavuosi päättyi 14.12.2023 yhteiseen jouluruokailuun Pitopalvelu Summasessa.

Järjestötoiminta

Senioriliiton liittokokous pidettiin Savonlinnassa 6.-8.6.2023. Juvan senioreista osallistui kymmenen henkilöä kokousmateriaalin "pussitus talkoisiin".

Risto Löppönen toimi Senioriliiton liittohallituksen varapuheenjohtajana ja hallituksen työvaliokunnan jäsenenä 2020-2023 toimikauden päättyessä peräkkäisten toimintavuosien täyttyessä. Liiton äänivaltaisena jäsenenä toimi puheenjohtaja Eija Luukkonen ja hänen varajäsenenään Inga Loponen.

Senioripiiri
Etelä-Savon Kansallisen Senioripiirin 40-vuotisjuhlaa vietettiin 16.8. Kenkäverossa Mikkelissä. Juhlaan osallistuivat yhdistyksestä etusivun kuvan jäsenemme.

Piirin hallituksen jäsenenä toimi Eija Luukkonen ja varajäsenenä Inga Loponen. Piirin kokouksissa yhdistystä edustivat Raija Vuokko ja Airi Nevala sekä varaedustajana Pirjo Ralli.
Piirin Partaharjussa pidettyyn "Kehityspäivään" osallistuivat Eija Luukkonen, Airi Nevala ja Pirjo Ralli.
Piiri kutsui 21.11.2023 pidetyssä syyskokouksessan Risto Löppösen kunniapuheenjohtajaksi